неделя, 24 март 2013 г.

[Тази статия е част от съдържанието на вестник Капитал] 3 22 мар 2013, 15:51, 2926 прочитания Детска енергия


Двама българи вкараха играта по катерушките и люлките в 21 в.

Константин Николов   Автор на статията.





Единият е сериен предприемач, другият е сериен изобретател. Нямат офис и са единствените служители в своето предприятие. А с последния си проект Христо Алексиев и Илиан Милинов се надяват да променят играта на детските площадки по света. За успеха си Playground Energy, който спечели финансиране от фонда за дялови инвестиции Eleven, разчита на енергията на малчуганите.

Двамата приятели
Идеята е проста: люлки, клатушки и всякакви други забавления по детските площадки ще произвеждат енергия, която да захранва wi-fi сигнал, светлини или да зарежда мобилни устройства. Както повечето добри идеи, и тази хрумнала на приятелите спонтанно. "Съдружници сме от шест години, а сме приятели от 20. Сработени сме, така да се каже. Един ден стояхме в едно кафене и столовете бяха клатещи. И Илиан вика: като се замислиш, люлеенето е най-често срещаното движение - ако успеем от него да правим енергия, ще сме страхотни", разказва Христо. Двамата се разговорили къде има постоянно движение и от дума на дума стигнали до детската площадка, където децата нямат умора и постоянно тичат и играят.

Илиан веднага започва да рисува първите проекти за игри на детските площадки. Завършил е Лесотехническия университет, но по професия е индустриален дизайнер. Печелил е някои от най-престижните награди за дизайн като RedDot. През 2002 г. получава отличието за стол на годината на изложението в Удине с проекта си SeatTable. "Всеки ден като стане от сън Илиан има гениална идея", казва за съдружника си Христо и допълва, че двамата много лесно са се сработили - от единия идеите, от другия бизнес делата. Самият Христо пък е един от основателите на най-голямата компания за изкуствени стени за катерене в света Walltopia, преди да се оттегли преди осем години. Още през 90-те години е работил в офиса на IKEA в България, но не в сегашната "ритейл" версия, а в производството и развитие на нови продукти.  

Зелена светлина
Предлагат идеята си в Eleven и са одобрени с финансиране за общо 50 000 евро, което е разделено на два транша. Алексиев е впечатлен от целия процес на кандидатстване, който единствено включва попълването на една бланка и отговори на въпроси. "Това е шестият проект, който започвам, и благодарение на Еleven имаме шанс да успеем", казва той. Първият дизайн вече е готов - тъй наречената клатушка върху пружина, чиито генератори произвеждат електричество при люлеене. Колкото повече се люлее детето, толкова повече свети самата играчка. Освен светлина клатушката може да произвежда и wi-fi сигнал. Идеята е от цялата игра да има усещане за награда както за детето, така и за родителя. И най-важното е, че преживяването на малчуганите не е ограничено по никакъв начин. "Работим и върху свързване на всички тези клатушки и детски площадки в цял свят и състезание между тях за най-много произведено електричество", казва Алексиев. 

Хем аналогова, хем дигитална
Според него всъщност двамата с Илиян са вкарали "най-старата гейминг платформа" от ХIХ в ХХI век, като са я направили интерактивна. "Децата имат нужда от повече движение и така ги мотивираме да играят повече навън. Крайната ни цел е да превърнем идеята ни в платформа, за която да се разработват най-различни приложения и игри", допълва Христо. Клатушката е само началото като функции и дизайн. Играта може да бъде променяна и нагаждана според изискванията на всеки клиент. Разработват се и батут, греда и др. Генераторът позволява варианти, при които може да се използва за частично осветление в паркове и други обществени места. "Няма да решим енергийния въпрос на България, но има най-различни малки решения", уточнява Алексиев.

Всичко ще се прави в България, като производството е аутсорснато към Walltopia. Използваните материали са изключително здрави. "Технологията ни е като "Калашник" - нищо не може да се счупи", казва Алексиев. В България ще са пилотните проекти и вече се водят преговори с четири клиента. Първата инсталация ще е през месец април или май. Засега се работи основно чрез спонсори, а не с държавни и общински институции. Алексиев казва, че технологията позволява голяма гъвкавост. "Чисто ценово смятам, че добре сме изчислили нещата и може някой клиент да си поръча не хиляда, а пет бройки, и пак да получи добра оферта", казва Алексиев. Целта на двамата е да се предлага изключително качествен продукт на достъпна цена.

Тази година са дебютните контакти с потенциални клиенти в България и чужбина, но Алексиев очаква 2014 г. да е истинската първата активна година. Христо и Илиян вече са представяли проекта си през януари в Лондон, а от март до юни ще участват в най-големия бизнес акселератор в света TechStars в Кеймбридж с други девет проекта. Алексиев казва, че шансът е голям, защото не само дава потенциален достъп до капитал, но и до "сродни души".

Но серийният предприемач бърза да уточни, че не финансовият успех е най-важната цел за двамата приятели. "Парите нямат значение. Нищо не може да замени удовлетворението от наблюдаваната радост у децата", казва Христо.

Източник:  http://www.capital.bg/biznes/predpriemach/2013/03/22/2027626_detska_energiia/