понеделник, 10 юни 2013 г.

76 годишна - ловджийка се бори срещу дървената мафия

Баба Занка обича да стреля вълци, за да не ядат дивеча

"Борим се срещу дървената мафия. Заради тия вече няма животни тука. Изтепаха сърните, изсекоха горите и ни оставиха без животни." Това разказа пред "България Днес" най-старата ловджийка у нас - 76-годишната баба Занка Боянова от Трън.

Тя нарамила пушката още на 13 години и тръгнала по пътя на своя баща - също ловец. От него запомнила, че не трябва да се убиват сърни. "Баща ми ме е проклел да ми изсъхне дясната ръка и лявата, ако убием сърна. Тя сърната идва срещу тебе, много е умна. Вижда пушката и започва да реве, сълзи рони. Много красиво животно е, не можеш да го убиеш..." 
Заради сърните и дърветата страда на стари години баба Занка. И твърдо е решила да се бори до последно с безразборната сеч в горите около Трънско. "Дървената мафия къде режат гората непрекъснато... сърцето ме боли за гората, аз за нея живея. Затова съм жива толкова години. Това ме спасява. Обичам да залесявам, да има за поколението дръвчета. А те режат масово. Сега много станаха нагли", разкрива смелата баба Занка.
Веднъж към 14.30 вечерта дошли "мафиоти ", разказва още тя. Тогава още имала ловджийско куче и голяма каракачанка. А мафиотите били с карабини. Стреляла, за да ги сплаши - с патрон за диви свине. "Бяха ме дали на полицията. Но да знаете заради тях колко благородни елени и лопатари изчезнаха. И сърничките...", страда ловджийката.
Тя разкрива и че в Трънско се страхували от нея да режат дърва. И местните роми се страхували да крадат, защото един-два пъти Занка ги спипала край кошарите и за да ги сплаши, стрелнала два пъти в краката им. "Аз не мога да убивам хора. Няма как, забранено ми е, а и съвестта ще ме гложди", разказва ловджийката. Боянова се притеснява най-много заради чуждите "мафиоти" - тези, които идвали да секат от Михайловградско, Сливенско и Врачанско. "Докарат по 30 роми, а те не признават врати, прозорци - трошат наред. Трънските цигани ми треперят и ми викат "тази с пушката", страхуват се от мен да режат. Но тия, вносните мафиоти, са преселени от Кюстендилско мошеници. Най-върлите престъпни групи дойдоха по Трънско, режат дърва и си правят търговия", вайка се баба Занка.

Заплашвали я

Част от борбата на баба Занка с дървената мафия и бракониерите било едно изказване по пернишка кабеларка. Тя призовала всички ловджии от Трънско да направят жива верига, за да се спасят от нашествениците, които секат горите им. "Тогава идваха да ме стрелят. От полицията обаче нищо не направиха. Само ми казаха да не ходя сама никъде, че ще ме убият и ще ме заровят", разкрива още смелата ловджийка. 
Източник: Днес.БГ

http://www.bgnow.eu/news.php?cat=2&cp=0&newsid=13068