сряда, 18 февруари 2015 г.

Как престанах да бъда ленива свиня и започнах да живея отново

Подписах договор със самия себе си при изгодни условия.

Бях на 34, когато осъзнах, че съм се превърнал в ленива угоена свиня. Задъхвах се,
взе да ме боли сърцето, скърцаха ми ставите – разпадах се. Но главният мотив да
изменя живота си беше уплахата ми, когато видях физиономията си на една снимка с
приятели. Тогава се заклех, да намеря начин да променя тази трагична гледка.

Да изпълзиш от ямата

Първото,  което  направих  –  погледнах  се  отстрани.  Потресаваща  гледка.  В
апартамента  ми,  зарит  с  ненужни  сувенири,  овехтели  мебели,  глупави  плакати,
разхвърляни книги и сумати различни боклуци – седеше неприятен и тъжен човек.

И тоя човек се разтреперваше само от мисълта, какво има в хладилника – преследван
от слабост, хронически глад, мания. Общото състояние можеше да се опише с една
дума - паника. Аз не разбирах какво се случва с мен и защо не мога да контролирам
живота си.

Така сред купчините от разпадащия се мой живот, предприех най-отчаяната акция в
него. Започнах да изхвърлям всички трупани през годините безумия, всичко, с което
някога  нещо  ме е  свързвало.  Оставих  само най-необходимото.  След няколко  дни
стоях в неузнаваемия си наглед апартамент – празен, с девствено бели стени, а зад
прозорците, също така девствено белееше пухкавия февруарски сняг. В кабинета ми –
бюро и работен стол, в спалнята – легло и шкаф за бельо. В опустялата кухня пред
мен се разкри бялата вътрешност на хладилника, където се помещаваха единствено
прости продукти – мляко, масло, яйца, месо, плодове. И какво се случи...

Разпаднаха се ограничаващите ме рамки и връзките, които неизменно ме притегляха
към старата  ми  бърлога  –  убежището,  което  ме  приласкаваше  с  претъпкания  си
интериор  и  претъпкания  ми  хладилник  –  спасението  на  всеки  самотен  човек.
Опустелият ми дом ми даде свобода -  да дишам с пълни гърди,  да се разхождам навън по снежните улици, да съзирам неща, дето никога преди не съм забелязвал...
За спорт още не ставаше дума.

У дома ме очакваше гладката повърхност на работното ми бюро, на което стоеше
само  най-необходимото  –  бели  листове,  молив  и  писалка.  Бях  готов  да  седна  и
напиша най-важният документ в живота си.
Договор със самия себе си – при изгодни за мен условия. И ето какво се получи:

1. Работа
От днес нататък, ще се ангажирам единствено с работа, която ми е ясна и понятна.
Дори  да  ме  уволнят,  аз  категорично  отказвам  да  изпълнявам  онова,  което  ми
причинява тревога, и което е против моите разбирания. Не желая да живея в душевен
хаос.

2. Глътка въздух навън
Тъй като работните ми задължения отнемат много от времето ми,  аз награждавам
себе си със задължително излизане навън. При това не веднъж на ден, а просто така
– ставам, излизам, дишам, разхождам се. За 5 минути, за 10, за 15. Без значение къде
работя – у дома или в офиса. Надявам се в днешно време, не са останали офиси, в
които да има свирепи закони, спиращи човек да излезе да подиша чист въздух навън.

3. Пушене
Място за пушене – моят балкон.  Много неуютно,  ветровито и мразовито кътче. Не
можеш дълго да се задържиш там. Приемам цигарата като вид награда – затова, че
съм поработил здраво,  а после съм излязъл на въздух,  на улицата.  Именно в тая
последователност – работа-улица-цигара. Този порядък ме доведе до 5 цигари на ден.
Връщайки се  от  разходката  ми навън,  аз  просто  сядах  да  работя,  забравяйки за
цигарите.

4. Хранене
Храня се единствено с позната за мен храна. Не знам какво има в огромния хамбургер
в промоция,  затова не го ям. Заменям го с нещо естествено, натурално, близко до
природата. И не става дума за оскъдно хранене. Просто е нужно да знаете, какво сте
си сложили в чинията,  лишавайки се от кулинарната еклектика,  която може да ви
докара разстройство.

5. Алкохол
От този ден това не е забавление, а лекарство. Лекарството помага в онези случаи,
когато  е  правилно  дозирано.  Всъщност,  бирата  изчиства  организма,  конякът
разширява съдовете, виното намалява стреса. Но разумно, в съзнателни дози.

6. Аз в бъдеще
Слагам на видно място в дома си портрет на някого,  на когото искам да приличам
след 5 години – може и Брат Пит, може просто човек, на когото се възхищавам. Но по
договор – това ще бъда аз след 5 години. Може и да ви е смешно, но организмът но
неуловим и непонятен начин,  разчита матрицата на моя идеал и ме доближава до
него. С моя помощ, разбира се.

7. Аз и моите близки
Всеки човек има различни нужди и ритъм на живот. Трудно е биоритмите на всички да
съвпадат.  Затова още в началото със  съпругата ми се разбрахме така:  тя излиза
навън, когато й е удобно, а аз – когато на мен ми е удобно. Ако свободното ни време и
желания съвпаднат – чудесно. Но никой от нас не стои на вратата, за да подвиква и да
се тръшка: „Е, хайде да ходим там и там!". Същото се случва и със семейната вечеря – „Как така,  няма да опиташ от пирога,  който направих!? Ти не ме обичаш,  не ме
уважаваш!". С жена ми имаме уговорка – никакви инициативи, просто „за компания".
Единствено, когато нашите желания съвпадат.

След половин година, в приятелския ми кръг с „шкембета" /към който принадлежах и
аз/,  взеха  да  ме  наричат  „недружелюбен"  –  не  пушех,  не  пиех  и  не  посещавах
баровете „за компания". Промяната у мен ми даде много енергия, започнах да работя
много по-продуктивно, кипях от ентусиазъм и дори се сдобих с желанието да тичам.
Един ден в парка, ме настигна групичка спортисти, които ми подвикнаха: „Мъжки, ако
искаш да тичаш, купи си маратонки!". Така и направих. Оттогава спортувам всеки ден.

 

 На тази снимка съм на 51 години.  Поуката в тази история е проста – всичко,
което ни заобикаля,  се намира и вътре в нас,  в душата ни.  Хаосът около нас,
създава  хаос  и в  телата ни.  Нашето тяло не може да  оцелее  и да функционира
правилно в такава среда. Подредете живота си, никой друг няма да го направи вместо
вас.

Юрий Балабанов │lifehacker.ru