Автор: БиволъДата на публикуване март 01, 2014В: Досиетата Бъ, Окото на бивола, Тролгейт
Лидерът на европейските социалисти (ПЕС) Сергей Станишев призова от конгреса на ПЕС в Рим левите в Европа за кампания „от врата на врата“, с която да разяснят на хората как социалистите ще доведат промяната в Европейския съюз (ЕС), съобщи днес пресцентърът на БСП.
Поредица вътрешни документи на БСП изтекли в архива BSPLeaks на сайта balkanleaks.eu обаче разкриха, че агитацията на българските социалисти се води предимно с незаконни и „диверсионни“ методи.
„От врата на врата“, „от call на call“ и „от трол на трол“
Служебната кореспонденция на БСП разкри, че депутатът от БСП Кирил Добрев е ангажирал агенцията „60K“, които масово е използвала крадени лични данни. Агенцията съставила списъци с възрастни хора, които след това агитирала по телефона от своя колцентър. След публикациите на „Оффнюз“ по темата започна проверка от Комисията за защита на личните данни.
Освен това, за манипулиране на общественото мнение е мобилизирана армия от фалшиви профили във форумите и в социалните мрежи. Част от тях са партийни доброволци, а други са платени, но и двата вида са известни като „интернет тролове“. Тази дейност, за разлика от кражбата на лични данни за колцентъра, не е незаконна. Тя обаче има твърде съмнително морално измерение, съпоставимо с практиката на купуване на гласове.
Анализът на изтеклите документи показва, че ръководството на БСП е извървяло мъчителен идеологически преход от планово към пазарно тролене. За две години, от 2011 до 2013 г., въпреки съпротивата на червениите доброволци, партийните тролове са заместени от платените професионалисти на фирмата „Лийдуей“.
От „научен комунизъм“ към „неолиберализъм“ в троленето
Пионер в ползване на тролове от свободния капиталистически пазар е партия ДСБ, която още през май 2011 г. за кметските избори наема „Лийдуей Медия Солюшънс“ за „управление на онлайн репутация“. Срещу 10 000 лв. месечно, това включва 1800 коментара във „форуми, блогове и социални мрежи“ и създаване на 40 профили на виртуални последователи на Възложителя (ДСБ) – един вид виртуални клакьори за кандидатите на партията.
Договорът с Лийдуей, показан от председателя на ДСБ Радан Кънев в bTV
По същото време в БСП още разчитат на бригадирски труд от доброволци, показват изтеклите документи. Партийните тролове на БСП бяха разкрити първо в публикация на Биволъ от декември 2013 г. В изтекъл документ от младежката организация на БСП, датиран от март 2011 г., Люба Тотина разяснява нуждата от „активното ГРАЖДАНСКО участие във вече функциониращи надпартийни страници“, с цел „да се създават настроения и да се разпространяват слухове“.
Тогава от червената централа отрекоха информацията, но два месеца по-късно лично Антон Кутев призна, че столетницата използва за такива цели свои симпатизанти и доброволци.
На 28 юли 2011 г. младежката организация на БСП спуска следната схема, отличаваща се с почти научен математически подход.
„Коментари чрез мултипликация
Схемата е направена за шест сайта и седем човека. Всеки един „коментатор“ има номер, който отговаря на ден от седмицата 1-понеделник 2-вторник и т.н.т. На схема-1 е показана комбинацията когато 7-неделя е „разпределител“. Неговата работа е, когато дойде неделя да избере една новина, която се повтаря в шестте сайта и да я пусне на другите шест „коментатора“ в групата, тяхната задача е да напишат по един коментар и да го въведат в таблицата на Белавов, от там „разпределителя“ ги мултиплицира във всички сайтове, както е показано на схема-2. При тази комбинация 6=36 при един коментар от групата, при два 12=72 и т.н.т. Идеята е всеки да пише по-малко и да бъде само един ден от седмицата по-зает.“
За онагледяване на текста са приложени две илюстрации:
За съжаление Биволъ не разполага с „таблицата на Белавов“, който всъщност е инж. Николай Белалов, общински съветник от БСП в СОС и завеждащ сектор „Подготовка на кадри” в НС на БСП.
„Партийните“ vs „платените“ тролове
От началото на 2013 г. професионалните тролове на „Лийдуей“ вече обслужват кампанията за ядрения референдум, сочат други изтекли документи от вътрешна кореспонденция на БСП. От тях се разбира още, че съществува отчетливо противопоставяне на „партийните“ и „платените“ тролове, като първите недоволстват от включването на вторите.
В документ озаглавен „Анализ на интернет кампанията„, отнасящ се до референдума за АЕЦ Белене от 2013 г. и датиран от 04.02.2013, са анализирани техниките за влияние върху общественото мнение през социалните мрежи с техните минуси и плюсове. Разгледана е активността в няколко интернет групи и страници :
Референдум за АЕЦ Белене - 2332 члена.
Национален Референдум – Ядрена Енергетика – 2651 члена
Да съберем 500 000 подписа с искане ЗА референдум за АЕЦ „Белене“ – 183 харесвания
Референдум Истина и Реална Алтернатива – РИЛА – 151 харесвания.
Истината за АЕЦ Белене – – 5,768 члена
Последната страница и група е „създадена с прилежаща група от „Лийдуей медиа“, в последните три седмици от кампанията.“ – пише в документа. Групата е администрирана от засечения в други документи на „Лийдуей“ трол Luka Trayanov
Въпреки двойната разлика в привлечените потребители спрямо партийните тролове, докладчиците никак не са доволни от работата на „Лийдуей“. Това личи от критиките в анализа:
„Факт е, че за краткия срок, в който трябваше да работят, нямаше друг полезен ход освен изкуствено да напълнят страницата с харесвания и групата с членове. Факт е и обаче, че в крайна сметка те са се съгласили да работят при тези условия и просто трябваше да предприемат друг подход.“
„в тази страница и група имаше едни и същи хора, които са я харесали и които членуват съответно в групата със същото име. Това на практика очевидно означава, че това са нереално съществуващи хора. В този случай е лесно обяснимо защо никой не разбра за съществуването им. Не бяха напълнени с никакво съдържание, а по-скоро се качваха казионните неща, отново от сайта на референдум. Дискусиите бяха изкуствени и с просто око се виждаше, че са такива.“
Заключението на партийните функционери за платената кампания е негативно: „Като цяло такъв род кампания е в общи линии за отчитане на дейност, няма пряк резултат и само поради факта, че няма никаква тежест в социалните мрежи, й пречи да се превърне в анти-кампания.“
Това мнение явно не е било взето предвид от ръководството на БСП. От последвалите отчети на „Лийдуей“ до Антон Кутев и Илияна Йотова се вижда, че партията предпочита пазарните тролове и ги използва през цялата 2013 и в началото на 2014 г., до разкриването на схемата от Биволъ.
Черешката върху тортата разбира се е фактът, признат от Илияна Йотова, че фирмата с троловете е заплащана с европейски пари, директно фактурирани на Европейския парламент.
Напълно в духа на европейския пазарен либерализъм.
За повече линкове и други оригинални статии прикачени към горната: https://bivol.bg/trollology.html