четвъртък, 31 юли 2014 г.

Посолството ни в Холандия сътрудничи за развитието на конопената индустрия в България

Българското посолство в Холандия предлага на българските фирми да си сътрудничат с холандски фирми в отглеждането и обработката на индустриален коноп.

Извадка от документа представен от посолството:

Все по търсени и перспективни за развитие в Холандия са био-материалите, но на атрактивни цени. Тенденциите са към отглеждане и развитие на коноп и лен.

Държавата насърчава отглеждането на тези култури в района на гр. Амстердам и гр. Зволе. Идеята да се осигурят възможности за обработка на сурови влакна за нуждите на текстилната промишленост, но за това липсват достатъчно познания. Влакната могат да бъдат химически, биохимически (ензимни) и получени по механичен път или комбинация от тях. Предстои да бъде развита необходимата промишлена инфраструктура за развитие на тези влакна. Университетът във Wageningen е разработил нов вид коноп, подходящ за производството на влакна (ТНС, тънки влакна). Start up фирмата Stexfiber е създала пилотен завод за отглеждане на конопени влакна

Счита се, че този проект е иновативен и ще бъде стъпка напред в подобряването на устойчивосттана Холандската текстилната промишленост.

Световният лидер в производството на коноп е Китай (79%), следвана от Европа, Чили и Северна Корея. По информация от Центъра за информация за канабис на Холандия, около тридесет страни по света, включително и Холандия, в момента произвеждат коноп за производството на широка гама от индустриални продукти, като например: обувки, облекло, аксесоари (чанти, портмонета), храни (конопенп масло, паста), хартия, корабоплаване (въжета, мрежи, корабни платна), стоки за отдих и стоки за дома (по стелки, възглавници) и др.

"Перспективи за сътрудничество в сектор текстил и облеко 
между България и Холандия
Очаквани тенденции в сектор ТО през 2014 г.:
 подобряване на икономическата ситуация 
 повишаване на доверието на потребителите, 
 т.нар. “нови пазари“
Индия и Китай са т.нар „нови пазари“, които са особено интересни за големите 
международни търговски вериги за облекло и текстил. Очаква се, над 4 млрд. 
потребители от тези страни през следващите 20 години да утроят приходите си. Това е 
оформяща се голямата целева група, определяна като средна класа и именно към нея е 
насочен интереса на международните търговски вериги. Акцентът в продажбите ще 
бъде върху тях, особено на фона на застоя в европейските икономики през последните 
години. Очаква се, това да промени търговията на дребно в Европа като цяло и в 
частност, разглеждаме това като потенциална възможност за увеличаване на търговията 
в сектора, фирменото сътрудничество и инвестициите между България и Холандия. 
Възможности за МСП в България и Холандия
Докато големите търговски вериги ориентират продажбите си към Азия, малките и 
средни предприятия в Европа и Холандия се преоринтират към по-близки партньори. 
Бързата смяна в модните тенденции, необходимостта от малки колекции, които да 
бъдат произведени бързо и в близост до европейския потребител, дават шанс за нови 
пазари и възможности, както за малките и средни холандски фирми, които работят с 
по-малки поръчки и колекции, и които нямат голям първоначален капитал за 
стартиране на бизнес, така и за Българските МСП. Това е шанс и за българските 
производители на текстил и облекла, които търсят нови пазари за своята продукция и 
които имат свободен капацитет да произвеждат повече. 
На база на постъпилите запитвания в СТИВ Хага, можем да обобщим следните две 
тенденции:
1. МСП и търговски вериги от Холандия търсят намаление и оптимизиране на 
разходите чрез изместване на част от бизнеса и производството си от Холандия 
в страните от Централна и Източна Европа. 
2. МСП от Холандия търсят намаление и оптимизиране на разходите като изтеглят 
бизнеса и производството си от Китай към Европа (пр. Португалия, Испания и 
др.)
3. МСП от Холандия търсят намаление и оптимизиране на разходите като изтеглят 
производството си от едни страни в Европа към други европейски страни, с още 
по-ниски оперативни разходи за труд и услуги (пр. от Португалия към България 
или Македония и Сърбия);Именно в резултат на тези тенденции, виждаме потенциал за развитие на устойчиви 
контакти и съвместни проекти между български и холандски фирми. 
За холандските фирми, най-голям интерес представляват следните групи стоки от 
България в сектор ТО:
- мъжки облекла;
- връхни дрехи: дамски и мъжки;
- работно/фирмено облекло;
- трикотаж, 
- бельо
- спортни дрехи и др. 
-
С помощта на СТИВ Хага вече са реализирани няколко успешни междуфирмени 
партньорсва, по-специално в областта на мъжката мода и облекло. На път са да бъдат 
осъществени още партньорства, или да бъдат разширени вече съществуващи. 
Тенденции в текстил
Устойчиво отглеждане на коноп и лен за нуждите на текстилната промишленост
Все по търсени и перспективни за развитие в Холандия са био-материалите, но на 
атрактивни цени. Тенденциите са към отглеждане и развитие на коноп и лен. 
Държавата насърчава отглеждането на тези култури в района на гр. Амстердам и гр. 
Зволе. Идеята да се осигурят възможности за обработка на сурови влакна за нуждите на 
текстилната промишленост, но за това липсват достатъчно познания. Влакната могат да 
бъдат химически, биохимически (ензимни) и получени по механичен път или 
комбинация от тях. Предстои да бъде развита необходимата промишлена 
инфраструктура за развитие на тези влакна. Университетът във Wageningen е 
разработил нов вид коноп, подходящ за производството на влакна (ТНС, тънки влакна). 
Start up фирмата Stexfiber е създала пилотен завод за отглеждане на конопени влакна 
(повече информация: http://www.climate-kic.org/start-ups/stexfibers-b-v/). Счита се, че 
този проект е иновативен и ще бъде стъпка напред в подобряването на устойчивостта 
на Холандската текстилната промишленост.
Световният лидер в производството на коноп е Китай (79%), следвана от Европа, Чили 
и Северна Корея. По информация от Центъра за информация за канабис на Холандия, 
около тридесет страни по света, включително и Холандия, в момента произвеждат 
коноп за производството на широка гама от индустриални продукти, като например: 
обувки, облекло, аксесоари (чанти, портмонета), храни (конопенп масло, паста), хартия, 
корабоплаване (въжета, мрежи, корабни платна), стоки за отдих и стоки за дома 
(постелки, възглавници) и др.
Допълнителна информация:
http://www.biobasedeconomy.nl
http://informatiecentrumcannabis.nl
https://www.wageningenur.nl
http://www.climate-kic.org
В заключение може да бъде изтъкнато, че развитието на сектор текстил може да бъде 
свързано с разработването на иновативни решения и производства с висока добавена 
стойност и ноу-хау, в широк спектър от сектори (химическа промишленост, 
хранително-вкусова промишленост и др.) и именно тук е необходимо да бъде използван опитът на Холандия. Същесвуват възможности за двустранно сътрудничство в 
неразработени сектори, с потенциал за развитие и в двете страни: технически текстил и 
иновативни приложения на биологичните влакна и материали и др. 
По важни организации и източници на информация в сектор ТО в Холандия: 
1. CBW-MITEX: www.inretail.nl
2. Браншова камара на производителите на облекло и текстил МОДИНТ (MODINT), 
www.modint.nl
3. Браншова камара на вносителите на облекло и текстил NKVT www.nvkt.nl
4. Интернет сайтът: http://www.fashionunited.nl/
5. Холандски текстилен институт: www.nedtex.nl
6. Асоциация на големите търговски вериги в областта на текстила (VGT): 
http://www.rndweb.nl/view.cfm?page_id=13026
Изготвил: 
20.02.2014 г.
Р-л СТИВ Хага, Холандия
М.Чавракова"

Източник: http://www.konop.bg/article/318/posolstvoto-ni-v-holandiq-sytrudnichi-za-razvitieto-na-konopenata-industriq-v-bylgariq